4 Nisan 2009 Cumartesi

arzu okay

Türk sinemasında bugüne kadar gelmiş geçmiş en iyi Kadın oyuncular anketi yapılsa Türkan Şoray ismi %90 birinci çıkar. İsimlerin çoğu unutulur gider Türkan Şoray bu noktada başarılıdır ama onun kadar başarılı onlarca sanatçı harcanır gider, bunu yapan basındır aslında. Bu konuda TV sağolsun Kemal Sunal biraz şanslıdır ve biraz da Malkoçoğlu paçayı yırtmıştır. Ama basınımız belli isimlere odaklanırken diğerlerini harcar.
En iyi kadın oyuncu sorusuna dönecek olursak Türk Sinemasına biraz daha ilgisi olanlar bir çırpıda Hülya Koçyiğit, Fatma Girik, Filiz Akın, Belgin Doruk, Hale Soygazi, Hülya Avşar ve hatta Ahu Tuğba isimlerini söyleyebilirler. Aliye Rona ve Adile Naşit karakter oyuncularıdır ve listeye bile giremezler. Feri Cansel, Perihan Savaş, Melek Görgün, Necla Nazır hatta hatta Müjde Ar isimleri unutulan isimlerdir. Ajda Pekkan’ın oyuncu olduğu unutulmuştur, Selda Alkor ismi ise meraklısına birşeyler ifade eder sadece, Semiramis Pekkan ve Gönül Yazar’ın sinema dönemlerinden bahsedilmez, üçüncü katagoride saydığım isimler için “dilimin ucundaydı ama” deriz genelde. Tabi bu isimler aslında şanslı sayılanlar yani arada sırada olsada hatırlanan isimler sayabildiklerim. Nebahat Çehre, Selda Alkor, Selma Gineri, Esen Püsküllü ve Cahide Sonku gibi nice isimler unutulup gitmiştir. Ama bir “Sultan” rüzgarıdır eser durur hala, hatta bu yüzden bende bir dönem Türkan Şoray antipatisi doğdu.
Bu isimler kadar hatırlanmayan hatta isimleri gaddarca Türk sinema tarihinden silinmeye çalışılan isimler de var. Bunun ana sebebi 70lerdeki erotik film furyasıdır aslında. Bu dönemde yapılan seks komedi filmlerinin de Türk sinemasında önemli bir yeri olduğunu düşünüyorum ancak italyan sinemasındaki seks komedi karışımını Türkiyede tutturan çok sayıda film çıkmadı ve iş biraz kalitesiz ürünlere döndü. Metin Demirhan, Giovanni Scognamillo’nun ve Agâh Özgüç’ün araştırmaları ve kitapları da olmasa bu dönem tamamen ahlaksızlık dönemi olarak bize satılmaya çalışılanacak. Bazı abartmış örnekler olsa da bu dönemi toptan yok saymak veya bu dönemi bütünüyle kalitesiz bir porno sinema dönemi olarak görmek bence büyük bir acımasızlık. Son günlerde yaşanan Levent Kırca ile Ali Poyrazoğlu arasındaki polemikte biraz konuyu özetliyor aslında (Bu arada Poyrazoğlu’nun verdiği cevap gayet iyiydi).
Türkiye’de kadın olmak zaten zor iken kadın oyuncu olmak iki kere zordur demek yanlış olmaz sanırım. Bu konuda en çok çekmiş oyuncuların başında sanırım Arzu Okay geliyor. İdealleştirinilmeye çalışılan Türk kadını tiplemesinden daha farklı bir yüze sahipti Arzu Okay. Birilerinin bize enpoze ettiği tipik Türk kadını profiline uymayan fiziği ve yüzü sanırım zaman içinde bazı klişeleride yanında getirdi. Bütün bu duruluğuna ve farklı fiziğine rağmen sizin için hazırladığımız Arzu Okay posterinde bir dergiden alıntı yaptığım başlıkta yazan “bir seks yıldızının dönüşü” aslında herşeyi, yani sistemin nasıl işlediğini özetliyor.
Arzu Okay ismi her ne kadar 70’lerin seks yıldızlarından birisi olarak anılsada 15 yaşında sinema güzeli seçilip, 16 yaşında “Ölünceye kadar” filmiyle Ayhan Işık’la beraber kamera karşısına geçip başlayan sinema serüveninde gerçekten çok ilginç yapımlarda yer aldı. Özellikle 1970- 1973 arası Türk sinemasında aranılan bir kadın oyuncu idi. Beyaz Kelebekler filmi ile sanırım hepimiz için “güzel” kavramı için bir referans olmuştur.
Bu dönemde oynadığı “Karagün” gibi filmler ise oyunculuğu için bir referans noktası sayılabilinir (aşağıdaki galeride birbirinden güzel film karelerini sizler için ekledim). Kadir İnanır ve Müjdat Gezenin başrolunü paylaştığı Uyanık kardeşler filmi sanırım en fazla hatırda kalan filmlerinden birisi.
Türk sinemasında ki Western filmlerinin yıldızları İrfan Atasoy ve Yılmaz Köksal gibi daha alternatif isimler ile B sinemamızda yer alan iki güzel gözün oynadığı ilginç filmler arasında Şimdi Silahlar Konuşacak / Pekos Bill, Zapata, Üç Silahşörler, Altın Prens Devler Ülkesinde, Üç Silahşörlerin İntikamı gibi fantastik öğeler içeren filmler var.
Murat Kara’nın 2002 yılında yazdığı “Hüznü Şahsına Münhasır Bir Çift Göz ARZU OKAY” makalesinden hoşuma giden bir cümle sanırım O ve onun gibi oyunculara yapılan haksızlığı çok güzel anlatıyor; “Arzu İle Kamber’deki sıcaklığı, “Ölünceye Kadar” daki masumiyeti, “Günahsızlar” daki saf hali bilmem kimin hatırında şimdi, ama Yeşilçamın ağdalı melodramları ile büyümüş, sinema sevgisini o filmlere borçlu biri olarak sadece Arzu Okay değil, tüm unutulmuşlar hatırımda.”
Herkesin yazdığı gibi “Onlar unutuldu” demek yerine onları hatırlatmanın daha önemli olduğunu düşünüyorum bu yüzden ileride Arzu Okay’ın yanına Melek Görgün ve Feri Cansel ile ilgili yazılarıda eklemeyi düşünüyorum. Sonuçta ben olaya birazda şu açıdan bakıyorum; Bütün dünyada güzel bir kadını kameraya çeken bir yönetmen bunu doğru yansıtır ise buna sanat eseri deniyor bu Türkiyede istisnalar dışında farklı bir şekilde bizlere yansıdı. Burada belirleyici nedir pek bilemiyorum ama çıplak olan her kadın Türkiyede Seks yıldızı olarak anılmadı, hatta Seda Sayan gibi çıplaklığı ile ünlenen isimler bugün “Delikanlı, mert kadın” olarak tv programı sunuyorlar. Demek ki o noktada bazı şeyleri belirleyen sadece çıplaklık değil. Bizim seks furyasında yer alan filmlerin çoğunda açık sahne o kadar fazla değildir (aralara parça konulan veya soft porno filmleri saymıyorum) hatta film isimleri filmlerden daha fazla açıktır ve erotiktir. İyi çekilmiş filmler azdır buda o dönemin maalesef ister istemez kalitesini düşürüyor. Arzu Okay gibi isimlere yapıştırılan etiketler aslında önyargılarında birer sonucu. Yinede bu konuda ilk önce o dönemi kara leke olarak hatırlatmak isteyenlere, filmde oynayan her kadına porno yıldızı muamelesi yapanlara veTürk basınına suçu atıyorum.
Arzu Okay belli bir dönemden sonra bilinçli olarak piyasa şartlarına da uyarak seksapelini ön plana çıkartmıştır. Gayet düzgün bir fiziği olduğu düşünülürse bence doğru bir seçim yapmış ama Yeşilçam’ın oyuncu öğüten çarkları bu noktada kurbanlarını bulmuş ve öğütmeye başlamıştır.
Aslına bakarsanız tabu kıran ve toplumda ki masum ve cinsellikle alakası olmayan genç kız ile cinselliğe aç kötü kadın klişesini kıran en önemli isimlerden birisi Arzu Okay’dır. Masum temiz aile kızlarının da seviştiğini göstermek adına önemli bir değişim diyebiliriz. Bugün Fransa’da yaşayan ve işini kurmuş, o dönemden sonra ayakta kalabilmiş ender kadın oyuncuların içinde Arzu Okay ismini sayabiliriz. Karalanmaya çalışılan Yeşilçam geçmişi geçtiğimiz yıllarda bir ödülle iade edilmiş bir oyuncu olsa da o hala “bir seks yıldızı” olarak lanse ediliyor.



http://www.xyesilcam.com dan alıntıdır
emek harcayıp yazana teşekkürler

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder